.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحليل مباني فقهي- سياسي فتوا (حكم) امام خميني (ره) عليه سلمان رشدي
محمد رضا صمدي

پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه از آن به عنوان «پديده قرن بيستم» ياد مي‎شود و برخي بنيان‌گذار آن را «بزرگ‌ترين شخصيت قرن بيستم » نامیده‌اند، از تحولات شگرف دوران معاصر است. پيروزي انقلاب روح تازه‎اي در كالبد بيمار و فرسوده جهان اسلام دميد و سبب خيزش و بيداري ملت‌های مسلمان گشت و پس از آن نيز این انقلاب توانست الگوی جديدي از اداره كردن جامعه به جهانيان ارائه دهد. مردم‎سالاري ديني، الگوي اداره جامعه‎اي بود كه برضد استثمار و استعمار شرق و غرب برخاسته و مي‎كوشيد تا گفتمان تازه‎اي را در اين زمینه شكل دهد. نظام برخاسته از انقلاب اسلامي و ويژگي‌هاي آگاهي‎بخش آن، از همان آغاز مورد تهديد دشمنان قرار گرفت كه جنگ تحميلي عراق عليه ايران، تنها بخشي از اين تهديدها بود.

زمان زیادی از پذيرش قطعنامه 598 نگذشته بود كه كتاب آيات شيطاني به‌وسیله سلمان رشدي، يك نويسنده مسلمان هندي‎الاصل داراي تابعيت انگلستان، انباشته از توهين و افترا به مقدسات اسلامي منتشر شد و تبليغات بسیاری حول و حوش آن به راه افتاد. در مقابل، تظاهرات و واكنش‌هاي فراواني نیز صورت گرفت و شماری از مسلمانان به شهادت رسيدند و اوضاع جهان اسلام دچار تشنج گشت. در چنين شرايطي، حضرت امام خميني (ره )فتواي تاريخي خود را درباره ارتداد سلمان رشدي اعلام كرد و با وجود ایستادگی غرب در برابر اين حكم، ملت‌هاي اسلامي و بسياري از دولت‌ها در همان ابتدا، به نوعي از اين حكم حمايت کردند و كنفرانس اسلامي نيز در هجدهمين اجلاس سالانه خود آن را تأييد کرد. اين فتوا نه تنها سبب افول جنبش‌هاي اسلامي نشد، بلكه انرژي بالقوه حاصل از سال‌ها تحقير، ملت‌های مسلمان را شعله‎ور و چهره واقعی غرب را نيز آشکار ساخت.

** حكم (فتوا) الهی حضرت امام خميني (ره)

بسمه تعالی

انالله و انا الیه راجعون

به اطلاع مسلمانان  غیور سراسر جهان می رسانم مولّف کتاب آیات شیطانی – که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است – همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدّسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود شهید است ان شاء الله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مولّف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

25/11/1367

 

حضرت امام خميني(ره) از منظر يك فقيه و عالم علوم اسلامي و صاحب جايگاه مرجعيت و همچنين در مقام نائب امام عصر(عج)  و حاكم حكومت اسلامي، اين فتوا (حكم) را صادر کرد.

از مجموع کلمات فقها چنین استنباط می‏گردد که رتبه و منزلت مرتد نزد فقیهان (شعیه و سنی) مقامی است برزخ بین مسلمان و کافر. به این معنا که وی را بالاتر از کافر و پست‏تر از مسلمان می‏شمارند، لذا چنین تعبیر می‏کنند: «فوق الکافر دون المسلم». با تعمّق در سیر کلی بحث و تأمل در آرای گوناگون فقهی، چنین استنباط می‏گردد که: پیش درآمد مکتب غنی اسلام، گرایش توأم با تفکر و پذیرش آمیخته با استدلال است. از این‏رو با چنین پیش درآمدی، تزلزل در عقیده و روی گردانی از حقیقت آشکار دین پذیرفتنی نیست؛ به‏خصوص که این انکار و ارتداد توأم با اعلام صریح مواضع و تشویش سایر افکار و توهین و تهمت باشد.

 

در همه نظامهای سیاسی موجود دنیا، اقدام برای "براندازی"جرم است، و چون در نظام سیاسی اسلام، عقیده دینی، پایه و اساس آن را تشکیل می‏دهد، از این‏رو، "ارتداد" اقدام برای براندازی تلقی می‏شود. در حقیقت، همه نظامهای حقوقی - و از آن جمله اسلام - اتفاق نظر دارند که براندازی، اقدامی مجرمانه و قابل تعقیب و مجازات است، و آنچه بین اسلام و قوانین امروزی تفاوت می‏کند، تحلیلشان از موضوع ارتداد است که از نظر فقه اسلامی، مصداق براندازی شمرده می‏شود، زیرا مکتب، زیربنای نظام اسلامی است و برای پاسداری از "کیان نظام"، به ناچار باید جلوی ارتداد را گرفت، ولی در نظامهای سیاسی دیگر، چون دین نقشی در نظام اجتماعی ندارد و دولت صرفاً بر مبنای قوانین بشری شکل می‏گیرد، لذا تغییر عقیده دینی براندازی به حساب نیامده و منع قانونی ندارد.

از سویی دیگر ارتداد، آثار زیانبار در "جامعه انسانی" به بار می آورد، زیرا ارتداد، محیط پاک عقیده و ایمان را آلوده می‏سازد و از این نظر جامعه را در معرض تباهی قرار می‏دهد. و با توجه به اینکه ایمان و عقیده، نقش بنیادین در رفتار و اخلاق انسانها دارد، از این‏رو مرتد نه تنها خود را به شقاوت می‏افکند، بلکه با آشکار کردن انحراف خویش، دیگران را نیز در معرض سقوط فکری و اخلاقی قرار می‏دهد.

لذا آزادی انسانها نباید موجب تجاوز به حقوق دیگران شود و بر این اساس تجاهر به ارتداد و فسق وپرده‏دری و هتک مقدسات مردم و تضییع حقوق آنان و آلوده کردن محیط سالم جامعه به حکم عقل و شرع ممنوع است. شخص مسلمان سابقه‏دار در اسلام اگر علناً مرتد شود و مقدسات دینی را زیر سؤال ببرد همچون غده سرطانی خواهد بود که به تدریج به پیکر سالم جامعه سرایت می‏کند و چه بسا از بعضی توطئه‏های سیاسی علیه اسلام و جامعه مسلمین حکایت می‏کند و در حقیقت محارب با آنان است.

نگاهي كوتاه به كتاب آيات شيطاني و زندگی سلمان رشدی نشان‌دهنده اين است كه سلمان رشدي که دارای پدر و مادر مسلمان بوده و خود از اسلام خارج شد، با توهین های بیشماری که به پیامبر عظیم شان اسلام و دیگر بزرگان دین اسلام کرده از نظر فقهی مرتد فطري تلقی شده است  و خود را مصداق كامل اين حكم در زمینه ارتداد و سبّ نبي قرار داده است.

لذا مباني فقهي و سیاسی و عقلی و تاریخی امام خميني(ره) در صدور فتواي ارتداد سلمان رشدي بسيار مؤثر بوده است. در واقع مي‎توان گفت اين فتوا بر اساس اين مباني صادر شده است.

توهين به پيامبر(ص)و ـ العياذبالله ـ خطاب ایشان با تعبیر ماهوند، به لحاظ فقهي، مجازات سنگيني در پي دارد و سلمان رشدي كه خود در حوزه مطالعات اسلامي كار مي‎كرد، بي‌گمان از اين مجازات آگاه بوده و مي‎دانسته است كه مسلمانان با كسي كه به پيامبر مقدسشان توهين مي‎كند، چه برخوردي خواهند كرد. افزون بر اين، سلمان رشدي که در كتاب خود، مكرر به توهين و اهانت به دیگر شخصيت‌هاي ديني و اسلامي مي‌پردازد هيچ عقل سليمي نمي‎تواند بپذيرد كه در برابر يك ميليارد و نيم مسلمان، به راحتي در يك كتاب، موهن‎ترين عبارت‌ها درباره مقدس‌ترين افراد به كار رود.

شايد انگيزه تعيين اين مجازات در اسلام بدين لحاظ باشد: 1. كسي نتواند به‌راحتي به مقدسات توهين كند؛ 2. توهين به اين مقدسات توهين به كساني است كه براي اين مقدسات احترام ويژه‎اي قائلند؛ 3. درحالي‌كه به لحاظ انساني و اخلاقي و عرفي، انسان‌ها در مخاطب قرار دادن طرف مقابل رعايت ادب و احترام را به جا مي‎آورند، سلمان رشدي همه اين مسائل را زير پا مي‎گذارد و اعتقادات مسلمانان را به بازي مي‎گيرد. به ‌راستي مجازات اين فرد چه مي‎تواند باشد. در آيين‎ اسلام، توهين به پيامبران دیگر نيز همين حكم را در پي دارد.
اصول حاکم بر رفتار حضرت امام خمینی (ره) در برخورد با کتاب آیات شیطانی

بررسي سيره عملي حضرت امام خميني(ره) دراين‌باره آشكار مي‎سازد كه امام خميني(ره) در تصميم ‎به صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی، پايبند به اصول و قواعدي بوده كه مهم‌ترين اين اصول بدین شرح است:
1- اصل احترام به آزادي بيان و رد آزادي اهانت

حضرت امام خميني(ره) همه مردم را در چارچوب نهضت اسلامي آزاد مي‎دانست، ولی همچنان‌كه در برخورد امام با مسائل ديگر بیان شد، آزادي توطئه را رد مي‎كرد و آن را مقيد به قوانين اسلام مي‎دانست و قانون اساسي را نيز چارچوبي براي آزادي تلقي مي‌كرد.‎

بر اين اساس، امام خميني (ره) درباره سلمان رشدي و كتاب آيات شيطاني معتقد بود كه سلمان رشدي آزادي بيان را با آزادي اهانت در هم آمیخته و آن دو را اشتباه گرفته است. بنابراین، در برابر كسي كه اعتقادات يك ميليارد و نيم انسان را به باد اهانت و استهزا مي‎گيرد، برمي‎خيزد و در اين راه، اقدام به صدور فتوا می‌کند.
2- اصل محوريت اسلام در همه زمينه‎ها

حضرت امام خميني(ره) سياست را در پارادايم هدايت مطرح مي‎كرد. در اين پارادايم، اسلام و عمق اصول آن، محور و مدار همه چيز است. ايشان حفظ اساس اسلام را اصلي اساسي و از اهم فرايض مي‎دانست و معتقد بود در راه حفظ اسلام بايد از همه چيز گذشت.

امام خميني (ره) در راه حفظ اسلام، ضرورت‌هاي ديپلماتيك مانند ايجاد روابط و مناسبات گسترده با غرب را روا نمي‎دانست و بر اين اساس، در ماجراي سلمان رشدي كه اساس دين را هدف گرفته بود، به دفاع از دين برخاست و پرده از چهره پليد غرب برداشت.
3-اصل بيداري و هوشياري در برابر توطئه‎هاي بيگانگان

امام خميني(ره) بر اين اصل تأكيد ويژه‎اي داشت و ناهوشياري در برابر توطئه‎هاي بيگانگان را آن‌گونه می‌پنداشت که گویی فردی با دست خویش، خود را به هلاکت افکند. از این‌رو، همگان را از این امر آگاه می‌ساخت که ماجراي سلمان رشدي اول ماجراست و استعمار از اين مارهاي خطرناك و قلم به دستان اجير شده، فراوان در آستين دارد.

ايشان غفلت از اين ماجرا را ناروا و آن را يكي از ترفندهاي استعمار مي‎دانست كه به جنگ مقدسات مسلمانان آمده است تا ارزش‌هاي آنان را سست کند. اين رويكرد امام نشان داد كه مسلمانان بايد بيدار و هوشيار باشند و اجازه ندهند كسي به مقدسات آنها توهين كند.
4-اصل نگاه به درون در برابر توطئه‎هاي بيگانگان

حضرت امام خميني(ره) به اين اصل معتقد بود كه نمي‎توان به نيروهاي خارجي و كشورهاي بيگانه تكيه کرد و در اين ماجرا نيز مي‎خواست اين نكته را برجسته سازد كه اسلام ابزارهاي نيرومندي در برابر بيگانگان دارد که يكي از اين ابزارها، فتواي مذهبي است. البته بايد گفت راه‌هاي ديگري براي پيگيري اين موضوع وجود داشت، ولی امام اين راه را ترجيح داد.
5-اصل حفظ و حراست از انقلاب و معرفي ارزش‌هاي اصيل آن

امام خميني(ره)  با طرح اين فتوا بر آن بود هويت اصلي انقلاب اسلامي ايران را به مسلمانان جهان معرفي كند و تمايز ميان اسلام ناب محمدي و اسلام آمريكايي و نیز دیگر حکومت‌ها را روشن سازد و اين ماجرا سبب شد انقلاب ايران برجستگي بيشتري بیابد و ماهيت آن بيش از پيش آشکار شود.

اگرچه برخی از تحليل‌گران، پيامدهاي فتواي (حكم) امام خميني(ره)  درباره ارتداد نویسنده كتاب آيات شيطاني را بر سياست خارجي و منافع ملي جمهوری اسلامی ايران سنگين ارزيابي مي‌كنند و بیان می‌دارند دولت جمهوري اسلامي بايد هرچه سريع‌تر از اين بار گران رهايي يابد ، ولي مي‎توان نتايج مثبت آن را در سطح خارجي و بين‎المللي به این شرح برشمرد:

1. نشان دادن نيروي قوي اسلام و وحدت ميان فِرَق گوناگون مسلمانان؛

2. طرح انديشه‎هاي اصيل انقلاب اسلامي؛

3. توجه مسلمانان جهان به نفوذ رهبري مستحكم حضرت امام خميني(ره)؛

4. مقابله با تحريف‌هاي مذهبي غرب برای تضعيف باورهاي معنوي مسلمان و فروريختن شکوه و جلال غرب و شعارهاي دروغين آن؛

5. آشكار کردن ماهيت سران سازش‌كار كشورهاي اسلامي و ايجاد تمايز ميان اسلام ناب و اسلام آمريكايي؛

6. مرزبندي مرزهاي فرهنگي و حمایت از آن.

و اما  نتيجه اي كه ميشود از مطالب مطرح شده، در چهار بعد فقهي، عقلي، سياسي و حقوقي گرفت اين است كه  :

*از نظر فقهی: سلمان رشدی مصداق کامل مرتد فطری است که کشتن او واجب است.

*از نظر عقلی: سلمان رشدی ناقض کامل آزادی بیان و حقوق بشر است.

*از نظر سیاسی: اقدام سلمان رشدی تلاش برای براندازی حکومت دینی از طریق توهین به مقدسات دینی مردم است.

*از نظر حقوقی: براندازی، اقدامی مجرمانه و قابل تعقیب و مجازات است.

 
خدايا چنان كن سرانجام كار تو خشنود باشي و ما رستگار
 

محمد رضا صمدي – كارشناس ارشد علوم سياسي
 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

YAS 2 اسفند 1392
بسیار بسیارعالی وجالب بود.به امید پیشرفت شمادرتمامی عرصه ها
YAS 2 اسفند 1392
به نام خالق هستی

بسیاربسیارعالی بود.به امید پیشرفت شما در تمامی عرصه ها
حميدي 3 اسفند 1392
احسنت بر اين برادر ارزشمند و بسيجي
YAS 3 اسفند 1392
بسیاربسیار جالب وجذاب بود . به امید پیشرفت شما وتمامی جوانان ایرانی درتمام عرصه ها.
YAS 3 اسفند 1392
تبارک الله ،احسنت
بسيجي 4 اسفند 1392
آرزوي توفيق و سرافرازي براي اين دوست عزيز

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.